ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V DI SD NEGERI 1 ALASMALANG KEC. PANARUKAN KAB. SITUBONDO TAHUN AJARAN 2022/2023

Ristin Meliandani, Ristin (2024) ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V DI SD NEGERI 1 ALASMALANG KEC. PANARUKAN KAB. SITUBONDO TAHUN AJARAN 2022/2023. ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V DI SD NEGERI 1 ALASMALANG KEC. PANARUKAN KAB. SITUBONDO TAHUN AJARAN 2022/2023, 1 (1). pp. 1-17. ISSN 201910002 (Unpublished)

[img] Text
jurnal pdf.pdf

Download (131kB)
[img] Text
Hasil Turnitin.pdf

Download (229kB)
[img]
Preview
Image
IMG_0683.jpeg

Download (2MB) | Preview

Abstract

Ristin Meliandani, Student ID 201910002, “Analisis of students learning sifficulties in class V science subjects at SD Negeri 1 Alasmalang Kec. Panarukan Kab. Situbondo in the academik year 2022/2023. The problem found in the class of SD N 1 Alasmalang there are 4 students who have learning difficulties, namely Mita, Rafa, Rizky, Wahyu by showing thesymptoms experrienced by students such as the result obtained are not inaccordance with the efforts made done, slow in doing the task, showing indifference, difficultto focus, showing unnatural behavior such as always noisy, disorganized during learning. So this study aims to determine the form of learning difficulties, and efforts to evercome learning difficulties in class V at SD N 1 Alasmalang. This research uses descriptive qualitative research method. Research informants there are 4 of class V students who have learning difficulties the data collection techniques used are observation, interviews, and documentations. The research instruments used are observation, sheets, interview guidelines and documentation. Data analysis techniques used are data reduction, data presentation and conclusion drawing. The result of the study indicate that thereare two forms of learning difficulties for students. First, there are students who have learning disabilities, namely learning disabilities,and students who experience slow learning. Factors causing learning difficulties include internal factors in the form of learning motivation. Study habits, attitudes in learning as well as external factors including the famuly, community, and school environment white efforts to overcome leaerning difficulties are to provideasistance in the form of group study guidance individual study guidance remedial teaching personal guidance case transfer. Ristin Meliandani, NPM. 201910002, Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V Di SD Negeri 1 Alasmalang Kec. Panarukan Kab. Situbondo Tahun Ajaran 2022/2023. Masalah yang ditemukan dikelas V SD Negeri 1 Alasmalang terdapat 4 peserta didik yang mengalami kesulitan belajar informan yaitu Mita, Rafa, Rizky, Wahyu dengan menunjukkan gejala – gejala yang dialami peserta didik seperti hasil yang didapat tidak sesuai dengan usaha yang dilakukan, lambat dalam mengerjakan tugas, minat belajar rendah, menunjukkan sikap acuh tak acuh, menunjukkan sikap yang kurang wajar seperti tidak tertib pada saat pembelajaran. Maka penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bentuk kesulitan belajar siswa pada mata pelajaran IPA, penyebab kesulitan belajar, dan upaya mengatas kesulitan belajar kelas V di SD Negeri 1 Alasmalang. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif. Sinforman penelitian terdapat 4 peserta didik kelas V yang mengalami kesulitan belajar. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, wawancara, dan dokumentasi. Instrumen penelitian yang yang digunakan adalah reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bentuk dari kesulitan belajar siswa ada dua yang pertama ketidakmampuan belajar dan lambat belajar. Faktor penyebab kesulitan belajar meliputi faktor intern berupa motivasi belajar, kebiasaan belajar, sikap dalam belajar, juga faktor ekstern meliputi lingkungan keluarga, masyarakat, dan sekolah. Sedangkan upaya mengatasi kesulitan belajar adalah memberikan bantuan berupa bimbingan belajar individu, memberikan penguatan kepada siswa dan memotivasi siswa. Kata Kunci : Analisis Kesulitan Belajar IPA

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Depositing User: Ristin Meliandani Melly
Date Deposited: 29 Feb 2024 06:36
Last Modified: 29 Feb 2024 06:36
URI: http://repository.unars.ac.id/id/eprint/1461

Actions (login required)

View Item View Item